14 July 2020
Home / Ce face statul? / Vicii majore la procesul de înscriere în schema de minimis: cum să iei subvenții cu firme fictive

Vicii majore la procesul de înscriere în schema de minimis: cum să iei subvenții cu firme fictive

România – țara tuturor posibilităților de a pune mâna pe bani publici. Mai precis prin schema de minimis care, după scandalul din vară, s-a relansat miercuri. Acum, v-ați gândi că guvernul a făcut tot ce se poate pentru a evita un nou scandal, pe principiul „Cine s-a fript cu ciorbă suflă și în iaurt”, corect? Ei bine nu. La guvernul român se aplică principiul „Cine s-a fript o dată, să mai încerce, că poate de data asta merge”

Concentrați-vă deci 2 minute pentru că ce urmează este grandios, bate chiar caracatița POSDRU, despre care am tot scris.

Despre ce este vorba, pe scurt? Despre faptul că statul oferă IMM-urilor 100000 de euro. Ce trebuie să faci ca să te califici? Păi, să ai o firmă serioasă în primul rând conform situațiilor financiare, adică nu una care este „în dificultate”, și să te angajezi că oferi noi locuri de muncă. Să nu activezi în sectorul serviciilor, ci în producție.

Ce ai de făcut? Completezi aplicația de înscriere și primești automat un punctaj. Dacă ai peste 60 de puncte înseamnă că ești eligibil și treci la etapa următoare: trimiți cererea de finanțare pentru a fi analizată și aștepți răspunsul final. Acum, eu nu vreau să ajungem până acolo, pentru că, după modelul POSDRU s-ar putea să descoperim că lumea este extrem de mică și funcționarii puși să evalueze proiectele au mulți prieteni chiar în firmele care cer finanțare. S-ar putea, știu și eu? Dar nu zic că e sigur. Așa că vă propun să ne oprim la formularul de înscriere – fiindcă această etapă este cât de cât transparentă.

Ce observăm noi aici? Că unele firme din cele care au completat aplicația au reușit marea performanță de a strânge 100 de puncte (din 100). Pe restul nici nu le mai băgăm în seama. Cum au reușit ele această performanță? O analiză la întâmplare (aleatoare vreau să zic) arată că multe dintre ele nici nu trebuiau să se califice. De exemplu, există firme care nu au situațiile financiare pe 2012. Dar și mai frumos, există firme care au pierderi pe 2012 sau chiar pe ultimii ani. Există firme care au drept principal obiect de activitate… consultanța. Adică sunt băieți deștepți, doar că teoretic nu aveau ce să caute aici. V-am spus că ai și pierderi simultan?! Nu mai contează.

Să exemplificăm:

SC Media Cons Proiect SRL

 Media Cons Proiect

SC Macroconsult SRL

 Macroconsult

SC Avena Market SRL

 Avena Market

Și preferata mea, SC Momente Dulci SRL

 Momente dulci

Ah, încă ceva, ați observat câți angajați au aceste firme? Liniuță, liniuță, zero, unu… Deci doar firme una și una, care merită să ia bani de la stat, vor face investiții nemaipomenite și vor urca PIB-ul țării până la cer.

 Dar abia acum vine bomboana de pe colivă. Ce-ați zice dacă v-aș spune că o firmă fictivă se califică și primește 100 de puncte conform aplicației guvernului? Ați zice că glumesc? Ei bine, dovada o aveți mai jos, în firma EU SRL, care nu există, care a introdus date fantasmagorice și complet incoerente în aplicație și care – yes! – a primit 100 de puncte. Și asta pentru că sistemul este corupt (în sens funcțional), iar sistemul este defectat cu intenție pentru a se putea distribui banul public către complicii birocrației statului. Uita așa apare posibilitatea ca o firmă inexistentă să se califice și ea, formal.

 EU 1

Firma apare ca având obiect de activitate producția deși codul CAEN este de servicii. Ea nu are cifră de afaceri, dar are profit.

EU 2

Și alături de ea sunt și altele!

Nu exista

Să rezumăm, folosind un ton și limbaj mai academic. Principalele deficiențe identificate:

1.       CUI-ul este valid, dar nu este corelat cu denumirea solicitantului sau cu numărul de la Registrul Comerțului

2.       Denumirea solicitantului poate fi fictivă

3.       Se pot înregistra proiecte și pe CUI-uri din 2013, chiar dacă Ghidul Solicitantului interzice acest lucru

4.       Codul CAEN aferent planului de investiții, nu este corelat cu grila de punctaj, astfel ca pentru un cod CAEN de servicii punctat cu 20 de puncte, solicitantul poate alege în grila de punctaj 35 de puncte aferent activității de producție

5.       Posibilitatea de a introduce date financiare eronate

6.       Necorelarea indicatorilor de încadrare în categoria de IMM (cifra de afaceri, nr angajați) cu punctajul acordat la criteriu Categoria IMM

7.       Posibilitatea de a cere mai multe tranșe de plată decât cele prevazute în Ghidul solicitantului, adica 3.

Din situația proiectelor depuse până ieri la ora 8:40, reiese că:

–          S-au depus 109 proiecte cu 100 de puncte, adică aproximativ 10% din total proiecte depuse, ceea ce statistic este mult;

–          Un număr de 14 proiecte cu 100 de puncte pt a căror denumire solicitant înregistrată on-line nu există pe portalul ONRC un CUI (vezi BRUTARIA ALBASTRA-pozitia 1116, MINI COOPER-poziția 1125, COZIA AIR-poziția 1126, EU SRL-poziția 1159). În mod logic, înregistrarea on-line a acestor proiecte nu trebuia permisă de sistemul de validare al procesului de inregistrare on-line;

–          12 proiecte care nu apar pe mfinante.ro că ar avea situații financiare depuse pe 2012, ceea ce face imposibilă încadrarea în categoria IMM;

–          2 solicitanți înregistrați în 2013 au obținut 100 de puncte, în condițiile în care formularul de înregistrare on-line nu permite introducerea de numere de la Registrul Comerțului din 2013;

–          O firmă cu mai mult de 9 angajați a obținut punctaj maxim în condițiile în care un astfel de IMM nu putea obține mai mult de 95 de puncte.

–          Multe proiecte au denumiri solicitanți care se regăsesc în denumirea mai multor IMM-uri, ceea ce face imposibilă identificarea solicitantului real fără menționarea CUI-ului.

–          Un număr  mare de proiecte, pentru care din informațiile publice reiese că ar putea să nu îndeplinească condițiile de obținere a punctajului de 100, deoarece au activități principale din zona serviciilor sau comerțului și/sau au sediul social în zona urbană. Aceste proiecte au un oarecare potențial de risc și din acest motiv ar fi indicat să se prezinte mai multe informații despre proiectele depuse (cod CAEN aferent planului de investiții, locație de implementare).

Postez aici prima și ultima pagină din lista de 13 pagini pe care o am:

p 1

 

P n

 

[layout show=”1″]
0 Shares
Share
Tweet
Share