29 November 2020
Home / Impozite-Politica fiscală / Urmează creșteri majore de taxe în 2015?

Urmează creșteri majore de taxe în 2015?

Ionuț Dumitru, cu un rezumat scurt al nevoilor de finanțare pe care le are guvernul anul viitor:

„Reducerea deficitului, scăderea CAS, la care se adaugă majorarea ajutoarelor sociale, a indemnizaţiilor şi a pensiilor vor însemna 15 miliarde de lei în 2015”

Această nevoie de finanțare provine echilibrat din 3 direcții:

  • Scăderea planificată a deficitului bugetar, de la 2,2 la 1,4%, adică aproape 0,8% din PIB, ceea ce înseamnă 5 mld. lei;
  • Scăderea CAS care, contabil, înseamnă un gol de 5 mld. lei.
  • Creșterea pensiilor și a altor ajutoare sociale care mai presupun încă 5 mld. lei.

Să presupunem că scăderea CAS va produce efecte benefice în economie și că guvernul va recupera prin taxarea activității economice toate cele 5 miliarde la care renunță în mod contabil. Adică să presupunem că Ioana Petrescu are dreptate deși, în opinia mea, efectele pozitive ale reducerii poverii fiscale nu se vor materializa neapărat în venituri bugetare mai mari. Mai rămân încă 10 mld. lei.

10 miliarde reprezintă o sumă importantă. Ca să vă faceți o idee înseamnă circa 1,5% din PIB. Și mai concret, înseamnă:

  • Aproape o cincime din încasările din TVA; cu alte cuvinte ar putea fi acoperiți prin creșterea TVA de la 24 la 28%; Like Băsescu!
  • 28% din încasările din impozitul pe profit și pe venit, adică ar putea fi acoperiți prin creșterea cotei unice de la 16 la 20%;
  • Aproape integral încasările din impozitul pe profit;
  • O cincime din cheltuielile de personal, adică ar putea fi acoperiți prin tăierea salariilor bugetarilor cu 20%. Like Băsescu!

 

Nevoia

Cum va fi rezolvată situația? În absența unui șoc exogen pozitiv (influx de capital, reluarea creditării care să umfle PIB), probabil printr-un mix de măsuri: depășirea țintei de deficit bugetar, reducerea de cheltuieli, creșterea de impozite.

Depășirea țintei de deficit va suge în continuare resurse de capital din piață, deoarece guvernul se va împrumuta și astfel va rămâne mai puțin credit pentru sectorul privat. Implicit șanse mai mici de creștere economică sănătoasă. Reducerea de cheltuieli este puțin probabilă, din contră, dacă România va atrage mai multe fonduri europene atunci cheltuielile de cofinanțare cresc. Și e greu de crezut că viitorul guvern va lua măsuri dure de reformă a administrației publice și de debirocratizare deși, teoretic, cel mai oportun moment pentru măsuri impopulare este fix după alegeri! Mai rămâne creșterea de impozite. Pare probabilă, chiar dacă nu în măsura descrisă mai sus.

Ah, era să uit, mai este lupta împotriva corupției și a evaziunii, dar aici nici un guvern nu a reușit ceea ce a promis. În plus, colectarea mai bună a taxelor echivalează cu creșterea presiunii fiscale, tot la fel cum pentru șoferi, prezența mai frecventă a aparatelor radar în trafic echivalează cu creșterea amenzilor (are un efect descurajator și încetinește circulația auto).

 

2 Shares
Share
Tweet
Share