22 October 2020
Home / Analiză-Statistică / Scăderea natalității firmelor – un semn că economia funcționează?! Vezi să nu

Scăderea natalității firmelor – un semn că economia funcționează?! Vezi să nu

ZF raportează că în primele 7 luni din acest an înmatriculările de companii noi au scăzut cu 24% față de perioada similară din 2013, situându-se astfel la cel mai jos nivel din 2009 încoace.

“Economia locală a înregistrat în primele şapte luni din acest an cel mai scăzut nivel al înmatri­cu­lărilor de companii noi din perioada 2009-2014, res­pectiv 63.331 de persoane fizice şi juridice, în scădere cu 24% faţă de acelaşi interval din 2013.”

Aceasta este o veste… bună, ne asigură ZF:

„Pentru analişti însă, semnalul nu pare a fi unul de neîncredere în economie, ci mai degrabă de însănătoşire a mediului de bu­siness, în sensul că varianta unei afaceri este luată în calcul din ce în ce mai des de către cei care au un plan de business şi nu reprezintă doar un colac de salvare pentru cei rămaşi fără un loc de muncă.”

Cum așa?

 „Scăderea numărului de înmatriculări de firme noi ar putea avea legătură cu îmbunătăţirea perspectivelor economice, ceea ce a dus la crearea de noi locuri de muncă… „Pe măsură ce piaţa muncii a dat semne de revenire, o parte din cei care se orientaseră către antreprenoriat au revenit la postura de angajaţi, iar nevoia de înfiinţare de firme noi a scăzut“ (Mihaela Mitroi).

Am tot respectul pentru doamna Mihaela Mitroi, cu care am avut plăcerea să și discut la un moment dat la un workshop al wallstreet.ro. Și categoric interpretarea sa, care pune creșterea numărului de firme nou-înființate din anii anteriori pe seama oamenilor rămași fără job în sectorul privat, conține cel puțin un sâmbure de adevăr. Și se prea poate ca, atrași de creșterea ușoară a cererii de muncă unii indivizi să fi renunțat anul acesta la ideea de a-și deschide o firmă. Se poate, nu știu sigur, dar se poate. Însă aceasta este o simplă speculație. De aici până la a considera scăderea natalității firmelor drept un semnal pozitiv despre funcționarea economiei este cale lungă.

Ritmul deschiderii de noi firme este considerat un factor de creștere a competitivității unei economii, o trăsătură cheie a unui climat economic propice derulării afacerilor. Prin creșterea numărului de firme noi se creează locuri de muncă și sporește concurența de pe piața mărfurilor și serviciilor, cu efecte benefice asupra cantității și calității produselor oferite consumatorilor.

Hai să ne privim cifrele un pic în perspectivă. Ce observăm? Că natalitatea firmelor este asociată, inclusiv în cazul României, cu vitalitatea economiei. În anii în care economia a decolat numărul firmelor nou create a crescut la rândul său, izbucnirea crizei a tăiat pofta publicului pentru deschiderea unei afaceri, poftă care însă a revenit din nou pe măsură ce creșterea economică s-a reluat firav.

Natalitatea firmelor si cresterea economica

Dacă v-am trezit interesul asupra problemei atunci poate e important să aflați că, în ceea ce privește natalitatea firmelor, România se situează sub media europeană. O situație tare neplăcută și paradoxală, deoarece economia României este una… “emergentă”, “în dezvoltare” sau cum i s-o mai spune. Teoretic, de 25 de ani încoace România construiește capitalismul, alte state deja l-au terminat. Carevasăzică la noi – nu la nemți sau la francezi – s-ar aștepta cineva să vadă dinamism economic, inovație, euforie investițională, motoare turate… Să mai adaug că la acest indicator ne situăm în urma tuturor țărilor ex-comuniste?

Natalitatea firmelor in UE

În acest context cum să interpretăm datele care arată că în acest an numărul firmelor nou-create este mai mic chiar și decât cel din 2009 sau 2010? Logic, ca pe un semn prost!

6 Shares
Share
Tweet
Share