17 September 2020
Home / Despre BNR / Noua țintă de inflație este după cum v-am spus

Noua țintă de inflație este după cum v-am spus

Uf, bine că am scăpat de deflație. BNR a reevaluat situația (scuzați expresia) și, după ce în noiembrie spunea că noile taxe și accize

vor avea un impact limitat de doar 0,2%… le vor suporta producătorii

acum a mutat prognoza de inflație de la 3% la 3,5%. Mutarea era previzibilă și bine că a făcut schimbarea înainte ca realitatea să-i ridiculizeze predicțiile.

Să ne amintim. Pe 6 noiembrie în articolul Cât de mari vor fi scumpirile? Liviu Voinea 2010 vs. Mugur Isărescu 2013, vă arătam că BNR însăși, în trecut, a calculat că o creștere cu 10 pp. a prețului la carburanți duce la o creștere de 0,5 pp. a inflației anuale. Afirmația că noua acciză la carburanți și taxa pe stâlp vor produce o creștere a ratei inflației cu 0,2% nu doar că era lipsită de orice fundament deoarece BNR nu avea cum să spună marți care este impactul unei decizii luate de guvern prin surprindere luni, dar era și contradictorie în raport cu afirmațiile oficialilor BNR din trecut. Dar “analiștii” o iau de bună și-i dau crezare, iar cei care care nu sunt de acord sunt lăsați să vorbească pe Facebook.

Acum, nici că ar fi fost foarte dificil de calculat cu cât va crește prețul benzinei. Intenția guvernului de a raporta accizele la alt curs de schimb, mai mare, bănuiesc că era cunoscută, iar traducerea în lei a unei noi accize de 7% – mă rog, aproximativ 8% cu TVA – nu e complicat de făcut dacă ai la îndemână un calculator de birou. Deci BNR putea să știe marți care este impactul deciziei de luni, problema era alta: nu mai era timp sa modifice cineva prezentarea guvernatorului, că powerpoint-ul fusese deja dat pe țeavă.

gas_pump_suicide

Revenind în anul 2014, așa cum spune Energyreport, prețul carburantului va crește fix cu 10 pp., întocmai precum în scenariile ipotetice ale economiștilor BNR:

Pe 1 ianuarie, comercianții de benzină și motorină au scumpit carburanții cu 9 bani/l ca urmare a modificării modului de calcul al acesteia. Astfel, cei care și-au petrecut Revelionul pe Valea Prahovei au achitat imediat după Anul Nou la benzinăria Petrom din Sinaia, de exemplu, 5,8 lei pe litrul de benzină (față de 5,71 lei/l cât costa benzina până în primele minute ale noului an), și 5,97 lei/l de motorină (față de 5,88 lei pe 31 decembrie).

În prezent, la aceași benzinărie, un litru de benzină euro ’95 se comercializează la un preț de 5,85 lei/l, iar unul de motorină standard, la un preț de 5,99 lei/l.

În condițiile în care prețul internațional al petrolului ar rămâne la actualul nivel de 106 dolari barilul, iar cursul de schimb nu ar suferi variații majore (acestea sunt, alături de impozitare, cele trei variabile în funcție de care variază prețul carburanților), de la 1 aprilie, un litru de benzină va costa în Sinaia 6,26 de lei, iar unul de motorină, 6,4 lei.

 Adică, benzina se duce de la 5,71 la 6,26. Cât face? Am impresia că 9,6%, nu vă supărați dacă rotunjesc la 10%, nu? OK, deci cu cât zicea BNR acum câțiva ani că sporește inflația dacă carburantul se scumpește cu 10%? Cu 0,5 pp. Acum e oficial, thank you very much.

Bănuiesc că obiectivul nobil pe care BNR și l-a propus și pentru care ne-a dezinformat cu tandrețe în noiembrie, a fost atins: anticipațiile inflaționiste au fost ancorate de nu le mai smulgi nici cu macaraua, așa-i?

[layout show=”1″]

0 Shares
Share
Tweet
Share