29 June 2017
Știri pe scurt
Home / Observații / Nici măcar un dictator luminat nu poate pune ordine în școală

Nici măcar un dictator luminat nu poate pune ordine în școală

Unii trăiesc cu iluzia că tot ce ne trebuie pentru a repune învățământul pe picioare este un șef deștept. Acești opinenți nu au asimilat problema de căpătâi a socialismului. Într-un sistem socialist, chiar dacă dictatorul este luminat, tot haos rezultă, fiindcă el nu are la dispoziție metodele care să-i permită cu acuratețe alocarea eficientă a resurselor, inclusiv a capitalului uman. Vreți să vă convingeți? Uitați două întrebări puse în testele pentru concursul de director de școală:
1. “Măgarul întotdeauna are…? A) grajd B) potcoave C) harnaşament D) copite E) coamă”
2. “Un lider axat preponderent pe calitatea şi impactul predării în şcoală este considerat un lider: A) Transformaţional B) Instrucţional C) Inspiraţional”.
Asta e, tovarăși, ochiul stăpânului îngrașă vaca. În sistemul privat patronul are grijă să aleagă metodele potrivite prin care să-și selecteze personalul. Uneori el nu dă doi bani pe diplome, vrea doar să vadă dacă viitorul angajat știe să vorbească fără să citească. Alteori ii este suficient să descopere dacă acesta este cinstit, fiindcă știe că virtuțile vin la pachet, iar cine este cinstit foarte probabil va fi și harnic. Câteodată, vrea să-și angajeze doar rudele, fiindcă este sigur că astfel nu o să-l fure nimeni și nici statul n-o să afle câtă evaziune face. Patronul întotdeauna știe că de personalul din subordine depinde profitul lui, viitorul lui. Știe exact ce gen de angajați are nevoie pentru clientela lui: la un coafor se caută angajați cu anumite calități, la o companie de pază alt gen de persoane.
Desigur, unii patroni sunt incapabili. Pe o piață concurențială ei nu vor avea prea mult succes, ba chiar este posibil să dea faliment. În capitalismul autentic (nu cel de cumetrie, cum e al nostru), clasa antreprenorială este triată permanent prin procesul pieței.
Dar la stat, ce credeți că se poate întâmpla? Tocmai v-am arătat. De asta, atât timp cât statul este proprietar pe școli, ele vor fi conduse mai prost decât în privat. Pur și simplu birocratul-șef nu are habar cum să selecteze persoanele potrivite pentru o anumită funcție, pentru o anumită școală. Și atunci vine cu o grilă care nivelează tot. Asta atunci când birocratul-șef este unul luminat. În cele mai multe situații însă, așa cum ne arată istoria, școlile sunt politizate iar șeful cel mare are metode foarte subiective de a-și alege subordonații.
scoala
49 Shares
Share
Tweet
Share
Stumble