21 February 2020
Home / Articole / “Merită oprobriul public”: speculantul Uber

“Merită oprobriul public”: speculantul Uber

210 Shares

Obiceiurile proaste mor greu. La fel și mentalitatea socialistă. Cel mai nou exemplu îl reprezintă scandalul declanșat după ce în noaptea de Revelion tarifele taxiurilor Uber au crescut de 7-10 ori, lucru care i-a luat prin surprindere și i-a revoltat pe mulți călători.

Ce ne învață economia? Că prețurile tind către echilibrul dintre cantitatea cerută și cea oferită. Există piețe și piețe, pe unele volatilitatea este mai mare, pe altele este mai mică. De exemplu, în piața țărănească prețul la castraveți sau cartofi nu fluctuează de la o zi la alta și, în același sezon, nici măcar de la o săptămâna la alta. În piața cărților, prețurile se schimbă și mai lent. Pe de altă parte, pe piața carburanților prețurile se schimbă frecvent, în funcție de cotația petrolului. Tarifele la telefonia mobilă rămân aparent fixe, dar se schimbă și ele deoarece sunt calculate în funcție de cursul de schimb, care se schimbă zilnic. Vedem așadar că prețurile sunt în permanentă mișcare, dar că unele fluctuează mai rapid sau mai mult în vreme ce altele mai lent.

Ce determină această volatilitate? Specificul pieței, adică particularitățile cererii și ale ofertei. Când vine vorba de cărți, prețul lor nu prea se schimbă, fiindcă preferințele oamenilor pentru Heidegger rămân cam aceleași – în timp ce condițiile de producție se pot schimba, dar destul de lent; la fel stă treaba și pentru cărțile de colorat. Când vine vorba de căpșune, acolo prețurile se modifică destul de mult primăvara, de la o săptămână la alta sau chiar de la o zi la alta. De ce? Se modifică preferințele consumatorilor? Probabil că da, deși nu cine știe ce. Ceea ce se schimbă cu adevărat este producția, care crește puternic într-un interval de doar câteva săptămâni, după care aproape dispare. Rezultatul: căpșunele se ieftinesc accelerat.

Am luat doar câteva exemple elementare pentru a schița motivele fluctuației prețurilor. Nu e nevoie să intrăm în detalii, trebuie doar să reținem principiul general: prețurile se mișcă, nu stau pe loc. Acesta este rolul prețurilor, să reflecte raritatea produsului în raport cu nevoile cumpărătorilor. Ori de câte ori aceste elemente se modifică, atunci se schimbă și prețul.

Ce se întâmplă dacă prețurile sunt înghețate arbitrar, să zicem prin decretul guvernului? Atunci ele nu mai echilibrează piața și încep să apară discrepanțe intre cantitatea cerută și cea oferită. Adică vom vedea fie lume stând la coadă ca să cumpere (când prețul este artificial de mic), fie stocuri de marfă care zac nevândute (când prețul este prea mare). Cu cât comercianților li se interzice mai mult timp să ajusteze prețurile – presupunând că factorii perturbatori ai cererii/ofertei continuă să se manifeste – atunci cu atât mai mult va crește dezechilibrul pe piață.

O situație de dezechilibru cronic aveam înainte de 1989, când lumea stătea la cozi imense ca să cumpere alimente. Comuniștii și mașinăria de propagandă îi vânau pe speculanți cu toate mijloacele. Dovada:

oprobriul public

Protestul oamenilor împotriva modificării tarifelor Uber este o revoltă împotriva rațiunii. Ca și comuniștii de pe timpuri, unii dintre noi (destul de înstăriți, de altfel) am fost nemulțumiți că Uber a crescut prețul de 7 ori într-o noapte. Deși ne-a avertizat. Deși modificarea prețului este validată de client prin introducerea unui cod. Dovada:

Uber

Sigur, ar fi fost bestial ca Uber să păstreze același tarif. Știți ceva? Ar fi fost și mai bine să organizeze călătorii moca, așa, cadou de Crăciun și de Anul Nou pentru clienții care preferă să aibă șofer la scară! Dar speculantul de Uber nu a vrut, din contră, a mărit prețul. Vai, ce păcătos! Nu putea el să lase lumea să înghețe în așteptarea unui taxi… fiindcă creșterea prețurilor tocmai acest rol l-a avut, echilibrarea numărului de solicitări cu numărul de mașini. La un tarif de 7 ori mai mare, proprietarii comozi de mașini sunt stimulați să lase petrecerea deoparte și să transporte clienți fițoși. Era mai bine dacă nu exista nici un prestator Uber?

Stimați cititori revoltați de flexibilitatea tarifului Uber. Vă luptați cu morile de vânt. Sunteți precum Don Quijote. Vă imaginați că prețurile mai mici ar fi schimbat realitatea? Este absurd! Realitatea este că în noapte de revelion cantitatea ceruta de servicii de taxi depășește cu mult cantitatea oferită (la prețuri normale). De ce nu v-ați luat bicicleta?

Realitatea nu poate fi schimbată prin intervenții asupra prețurilor. Realitatea poate fi schimbată doar dacă se modifică preferințele noastre și/sau condițiile de producție. Dacă toată lumea s-ar deplasa cu mașina personală, pe jos sau cu bicicleta la petrecerile de Anul nou, atunci taximetriștii ar muri de foame sau, eventual, tarifele ar scădea la zero. Dar se vede treaba că lumea nu vrea asta. Ciudat este însă că lumea vrea prețuri mici la taxi. Cum spune o vorbă românească, lumea ar vrea să fie și cu şi cu dracul în buzunar şi cu sufletul în rai (circulă și variante mai porcoase). Doar că, repet, este absurd. Tocmai de asta nemulțumirea împotriva tarifelor Uber este o revoltă împotriva rațiunii.

Iar inconsistența gândirii publicului pavează drumul către socialism, știți, ideologia aia care vinde cartofi pe post de caviar.

210 Shares
210 Shares
Share
Tweet
Share