28 October 2020
Home / Lectia de economie / MAI nu știe economie, de asta nu rezolvă problema taxei ilegale de parcare

MAI nu știe economie, de asta nu rezolvă problema taxei ilegale de parcare

MAI a studiat serios problema găștilor de interlopi care cer taxe de parcare. Așa de serios încât a scris un raport și a înaintat o soluție: “distribuția de materiale cu conținut preventiv-educativ”. Nu, nu este o glumă, este cât se poate de autentic în România. Și dacă nu aș paria că geniile de la minister nu au la activ măcar o lectură elementară de economie, atunci aș zice că sunt mână în mână cu “taxatorii”. Dar nu, nu este nici o conspirație aici, pur și simplu de atât sunt în stare funcționarii publici plătiți gras de contribuabili.

Conform MAI, de vină pentru răspândirea fenomenului taxelor ilegale de parcare este… firea omenească:

“cazuistica” înregistrată la nivelul Poliţiei Române relevă faptul că apariţia acestui fenomen este favorizată de mai multe elemente, printre care obţinerea de venituri facile fără a depune un minim efort, neimplicarea eficientă a administratorilor locurilor de parcare în găsirea unor soluţii viabile de eradicare a fenomenului, neintegrarea in societate a unor “categorii de persoane aparţinând minorităţilor etnice”, inexistenţa unor măsuri de protecţie eficiente pentru categoriile de persoane defavorizate, nesupravegherea mi norilor de către părinţi sau tutori legali.”

Și degeaba îi amendezi pe agresori, că ei nu plătesc amenzile:

“Poliţiştii şi jandarmii aplică sancţiuni contravenţionale pentru fapta de «apelare, în mod repetat, la mila publicului, de către o persoană aptă de muncă… Cu toate eforturile depuse de personalul instituţiei noastre, un număr mare de procese-verbale de constatare întocmite de către poliţişti/jandarmi se prescriu sau nu pot fi puse în executare de către organele fiscale întrucât nu pot fi identificate bunurile urmăribile în vederea executării sau contravenientul nu mai locuieşte la adresa de domiciliu înscrisă în actul de identitate”

Deci n-ai ce-i face. N-ai cu cine. Așa este poporul, plin de șmecheri pe care nu poți să-i amendezi.

Expert

Pe bune? Ei, dar dacă chiar așa stau lucrurile, atunci MAI ar trebui să se desființeze. Dacă Poliția nu poate păstra legea și ordinea, atunci ar trebui să dispară, să lase alte instituții să își facă treaba. Pentru că, de fapt, tocmai de instituții este vorba aici. S-au luat premii Nobel pe analiza instituțiilor, atât pe felul în care instituțiile sunt făurite de puterea politică cât și pe modul în care instituțiile modelează comportamentul uman.

Instituția fundamentală care facilitează cooperarea pașnică între indivizi se cheamă proprietate privată. A auzit cineva la MAI de proprietate privată? Nu știu, poate îi întreabă cineva. Dar de proverbul “Ochiul stăpânului îngrașă vaca”, de el or fi auzit? Poate l-or fi auzit, dar nu l-au priceput. Într-un regim al proprietății private agresiunea nu are cum să capete aspecte… instituționale, adică să se dezvolte în halul în care s-a întâmplat în București. Aceasta pentru că proprietarul privat al resurselor are grijă să se păzească de hoți. Acolo însă unde nu există proprietate privată, acolo unde avem proprietate publică – adică a tuturor și a nimănui – acolo apare haosul.

Acesta este cazul parcărilor. Parcările nu aparțin nimănui, sunt spațiu public. Ele sunt gestionate în folosul comunității de “birocrații-Dumnezeu” care, după cum se vede, dispun de capacități cognitive extrem de limitate. Întotdeauna unde avem de-a face cu o resursă fără stăpân, aceasta tinde să fie exploatată haotic, după bunul plac al celui care o deține momentan, jefuită și lăsată în paragină; nimănui nu-i pasă de fapt de ea; ea reprezintă doar o sursă momentană de bani, atât timp cât nu vine cineva mai forțos să o controleze. Privatizarea parcărilor este soluția problemei cu care ne confruntăm. Pentru ca șoferii să nu mai fie agresați de găștile care au luat în stăpânire de facto spațiile e parcare, este esențial ca aceste spații să fie privatizate de jure. Prezența unui proprietar autentic ar garanta buna funcționare a spațiului de parcare. Proprietarul privat ar tocmi paznici ca să își păzească afacerea. Proprietarul privat nu și-ar bate joc de șoferi, deoarece ar avea interes să îi atragă și să îi fidelizeze. Proprietarul privat ar acționa în fond ca un comerciant: îți vinde un produs la prețul pieței, agreat voluntar de șoferi.

Altminteri nu vom rezolva situația. Cât timp parcarea este a nimănui și gratis, atât timp cererea va fi uriașă și tot atât timp șmecherii interlopi vor profita de ocazie. Parcarea este un serviciu util societății. Ea poate fi îngrijită și cultivată doar dacă scăpăm de mentalitatea socialistă și de corupția pe care aceasta o generează.

P.S. În Brașov am parcat și am plătit prin SMS, deci se poate și fără parcagii, ca în București.

Citiți și:

[layout show=”1″]

 

0 Shares
Share
Tweet
Share