18 September 2020
Home / Educație / Jumătate din absolvenții americani nu au un loc de muncă potrivit studiilor

Jumătate din absolvenții americani nu au un loc de muncă potrivit studiilor

Degeaba ai diplomă dacă nu ai cap. Despre devalorizarea educației, goana după diplome, boom-ul speculativ finanțat pe credit al învățământului american (și de aiurea) am mai vorbit. Una din marile iluzii contemporane, întreținută constant de establishment-ul politic, este aceea că investiția în educație este esențială pentru dezvoltarea personală și a societății, pentru reducerea inegalității și creșterea nivelului de viață. În Europa situația este dramatică, datorită veritabilei instigări la risipă pe care o trâmbițează birocrația bruxelleză și transmisă mai departe ca un ecou de guvernele naționale. Conform propagandei oficiale, toată lumea trebuie încartiruită în grădinițe și școli, licee, universități. Și după ce am terminat cu astea trebuie să înghesuim lumea în programele de doctorat. Și după ce am produs doctori pe bandă rulantă trebuie să luăm iarăși toată populația de la capăt și să o “formăm continuu pe tot parcursul vieții”. Învățați, învățați și iar învățați – vechiul îndemn leninist a rămas la fel de actual.

Consecințele? Dezastruoase, indiferent cât de mult se străduie mașinăria de partid și de stat să le ascundă. Învățământul sponsorizat de stat, fie direct prin taxe și subvenții (aici intră programele europene) fie prin expansiunea creditului produce deșeuri educaționale, un sistem corupt care funcționează în pagubă. Vorbim de situația din SUA, unde jumătate dintre absolvenții de colegiu nu își găsesc o slujbă care să justifice “investiția” în capital uman.

Underemployment

 

Rata șomajului este, de asemenea, ridicată:

Unemployment

În aceste condiții, falimentul politizării educației ca armă pentru combaterea inegalității este evident. În vreme ce cheltuielile masive – practic școlarizarea forțată – au produs o forță de muncă… calificată (altfel nu pot să zic) și au redus coeficientul Gini în educație,

Gini educatie

inegalitatea de venituri ilustrată de același coeficient Gini a rămas în mare neschimbată peste decenii, ba chiar a crescut.

Gini venit

 

Normal, câtă vreme anii petrecuți în fabricile de diplome nu au nici o legătură cu creșterea productivității; câtă vreme educația este controlată birocratic și planificată central, nu putem vorbi de “investiție” în adevăratul sens al cuvântului. Politicile contemporane nu fac decât să distorsioneze și să disimuleze costul real al educației, și să pună lumea pe drumuri – la propriu și la figurat.

Pe plaiuri mioritice președintele țării spunea că avem nevoie de mai mulți strungari și de mai puțini filozofi. Problema este că de fapt nu avem nici filozofi nici strungari. În primul rând, sistemul socialist de educație, care este patronat cu mândrie și de stânga și de dreapta, și la noi și peste ocean, nu produce oameni educați (autonomi, capabili să înțeleagă viața și să răspundă la provocări), ci boi foarte învățați. În al doilea rând, sistemul nu mai produce nici măcar buni executanți, pentru că a stăpâni o meserie necesită interes și responsabilitate, hărnicie și antrenament – adică virtuți pe care statul le sufocă în fașă.

[layout show=”1″]
0 Shares
Share
Tweet
Share