13 August 2020
Home / Lectia de economie / Gratuitate înseamnă îmbulzeală: experimentul cărţilor luminate

Gratuitate înseamnă îmbulzeală: experimentul cărţilor luminate

Pozele de mai jos şi sunt preluate din articolul Experimentul social şi de marketing al celor 3000 de cărţi luminate degeaba.

Bănuiesc că aţi auzit de campania de ieri, sărbătorirea Zilei Cărţii, cu cărţile întinse pe strada Lipscani. Care s-a dorit o instigare la cultură. Doar că fără pic de gândire economică, orice astfel de eveniment se poate transforma într-un fiasco, ratând tocmai ţinta pe care şi-o propune, anume educarea publicului.

Concret, organizatorii nu s-au gândit că dacă oferă cărţi gratis lumea se va îmbulzi să le ia. Probabil n-au auzit de legea cererii şi a ofertei. Drept urmare, aşa arăta Lipscaniul înainte să se dea startul îmbulzelii:

noaptea-cartilor-ziar-ring2-Custom

Şi aşa arăta o oră mai târziu:

noaptea-cartilor-deschise-1

Sper ca cele întâmplate să fie învăţătură de minte pentru toţi cei care cred că fac un bine, ba mai mult, contribuie la civilizarea publicului, dacă oferă acces gratuit la anumite resurse. Şi dacă aşa ceva se întâmplă atunci când resursa oferită gratis este o carte (sau cinci), imaginaţi-vă caraghioslîcul educaţiei sau sănătăţii gratuite. Faceţi un efort şi încercaţi să vedeţi pădurea fără să vă încurcaţi privirea în copaci.

Legile economice sunt simple şi te urmăresc pretutindeni fie că îţi pasă de ele sau nu. Singura problemă este ce vrei de fapt: vrei ca educaţia sau cârţile să ajungă la cei care le preţuiesc cu adevărat şi sunt dispuşi să facă un sacrificiu pentru ele, sau vrei sa faci show, să tai panglica şi să te distrezi? Dacă vrei să atingi primul obiectiv, atunci educaţia sau cărţile gratis nu sunt o idee bună.

Nu vreau să spun că actele caritabile (oferirea de produse la pret zero) nu sunt binevenite. Din contră, avem mare nevoie de ele. Doar că un spirit cu adevărat caritabil ar fi ales să facă altceva cu cele 3000 de cărţi, sunt convins. Ziua Cărţii nu s-a dorit un eveniment caritabil, ci unul de PR.

0 Shares
Share
Tweet
Share