28 October 2020
Home / Articole / Fiscalizarea nunților

Fiscalizarea nunților

Romanul „Nuntă în cer” de Mircea Eliade nu pomenește nimic despre fiscalizarea nunților, botezurilor sau a maneliștilor.

Dacă etatismul este o chestiune din leagăn până în mormânt („from cradle to grave”), evident că statul nu putea rata o temă esențială precum nunta. În România, ideea impozitării nunților revine la intervale regulate, cam la 5 ani (2004, 2010, 2015).

Țintele predilecte ale susținătorilor fiscalizării nunților sunt restaurantele și maneliștii (Business24, 2010; Libertatea, 2015). De regulă, este evitată ideea impozitării darurilor către miri, ori de câte ori se pune în discuție fiscalizarea nunților, chiar dacă ideea nu dispare complet din cadru. Există deputați care spun că din darul de nuntă statul nu câştigă absolut nimic, lucru care nu este corect (Fanatik, 2010; RomâniaTV, 2015).

fiscalizarea-nuntilor

În principiu unii politicieni sunt deschiși față de politica de impozitare a nunților, pe ideea că orice venit trebuie impozitat. Însă cred că românii au o problemă de mentalitate, nu sunt atât de civilizați ca cei din Vest pentru ca fiscalizarea nunților să devină mai operațională. Cum să fie românii civilizați când unii încă adună la nunți banii în borcan și prin strigare? (Evenimentul, 2015), potrivit unei deputate UNPR. Aici se poate replica că sacrificarea individului de către trib, tipică etatismului, e o practică și mai primitivă, mai veche chiar decât apariția borcanelor. Apoi strigarea pare mai transparentă și mai ușor de monitorizat decât banii în plic.

Cele două obiective care apar frecvent în discuția despre fiscalizarea nunților sunt reducerea evaziunii și finanțarea culturii.

O nemulțumire e că restaurantele trec mai puține meniuri pe factură. Sunt 100 de meniuri și ei trec pe factură 10-15 (Telegraf, 2010). Aici se poate spune ce sens au introducerea de noi taxe, dacă nu se colectează nici pe legislația actuală. Și poate problema ar fi de ce nu vrea lumea să împartă banii cu statul, chiar în momente de fericire.

Fiscalizarea nunților poate ține de strategia fiscală de a lua mai puțin de la mai mulți mai degrabă decât a lua mult de la mai puțini. Statele ajung destul de repede la fundul sacului doar cu taxarea bogaților și se trece la taxarea maselor (Mises, 1998, 853). Tendința taxării va fi să fie cât mai incluzivă și participativă, în așa fel încât să nu scape nimeni.

Nunțile sunt frecvente și sunt evenimente unde se învârt mulți bani. De exemplu, în Timișoara au loc, în fiecare săptămână, circa o sută de nunti, iar la un astfel de eveniment participa, în medie, aproximativ o sută de persoane (Hotnews, 2010). La o nuntă medie ar fi încasări de 1 miliard (Bistrița, 2016). Apoi formațiile sunt multe, nu avem un singur lăutar, ci mai mulți (Gândul, 2016).

Imaginația susținătorilor fiscalizării nunților poate fi aprinsă de aceste mese întinse care-ți transmit ideea că de acolo poate fi ajustat bugetul statului sau de câștigurile maneliștilor care nu au anumit plafon, un anumit număr, potrivit propriilor cântece.

Alt obiectiv atins prin fiscalizarea nunților ar fi finanțarea culturii. Prin banii din nunți s-ar finanța obiective culturale (Știripesurse, 2016). Dacă pe un meniu se pune o taxă de 50 de bani, o pereche plătește 1 leu și am avea un remake al „dați un leu pentru Ateneu”. Sacrificiul monetar minor de doar 50 de bani ar fi un pas mic pentru nuntași, unul mare pentru cultura română. Taxarea meniurilor cu 50 de bani per meniu ar fi o formă de solidarizare cu patrimoniul, „care stă să cadă pe noi” (Gândul, 2016). De exemplu, în România mii de monumente care s-ar putea reface cu banii din nunți (Mdm, 2016).

Prin taxarea maneliștilor banii sunt mutați din incultură în cultură, din manele în monumente, indiferent de preferințele culturale ale celor care merg la nunți. Este totuși posibil ca mirii să aibă alte planurile de viață decât cele legate de conservarea culturii române.

Taxarea darului poate fi o formă inedită prin care statul urează mirilor „casă de piatră”.  De regulă, impozitarea darului este evitată pentru că are o percepție negativă în presă și în populație. O cale de a învinge această rezistență este să vorbești de taxarea sumelor mari sau a obiectelor de mare valoare gen tablouri.

O problemă epistemică poate fi că lumea nu recunoaște darul și este imposibil de verificat. Darurile sunt dificil de cuantificat (Evenimentul, 2015; Ring, 2015). O soluție tehnică sugerată de unii experți este prin PFA. După strângerea darului, mirii emit o chitanță care va fi declarată în contabilitate, de unde statul va percepe 16% impozit pe venit, 6,5% contribuții la sănătate și 10,5% CAS (Telegraf, 2010).

Vizita inspectorilor fiscali  pentru a controla banii din daruri introduce un element de incertitudine, element care poate fi anticipat prin punerea câtorva farfurii în plus.

O speculație public choice pentru reticența de a vorbi despre daruri poate fi că politicienii spală bani prin darurile de nuntă. Prin impozitarea darului de nuntă ar fi pierdut și această minoritate hoață, nu doar contribuabilii care se căsătoresc. Așa a rezistat până acum darul de nuntă neimpozitat. Însă pe măsură ce instituțiile care cercetează corupția nu mai acceptă cu multă ușurință justificarea prin daruri a banilor dubioși, va crește interesul pentru impozitarea darurilor către miri.

Fiscalizarea nunților nu este o chestiune cool, ceva nou, o ruptură de paradigmă față de funcțiile tradiționale ale statului și felului său de a fi. Ține de esența statului, a coerciției ca acesta să apară întotdeauna neinvitat.

Autor: Costel Stavarache

***

Bibliografie

Bistrița, 2016: Dobra explică taxa “pe nuntă”: 1 leu/perechea invitați! Ar merge și impozite “pe ceterași” iar banii să intre la salvarea patrimoniului!:

http://www.ziardebistrita.ro/taxa-pe-nuntasi/, accesat 22.10.2016;

Business24, 2010: Ce ar mai putea impozita statul?

http://www.business24.ro/sorin-blejnar/stiri-sorin-blejnar/ce-ar-mai-putea-impozita-statul-1482024, accesat 21.10.2016;

Lege, 2016: Ordonanţa de urgenţă nr. 32/2016 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale:

http://lege5.ro/Gratuit/gezdeobrgi3q/ordonanta-de-urgenta-nr-32-2016-pentru-completarea-legii-nr-227-2015-privind-codul-fiscal-si-reglementarea-unor-masuri-financiar-fiscale, accesat 22.10.2016;

Evenimentul, 2015: Parlamentarii impozitează tot ce prind: urmează taxa pe darul de nuntă:

http://www.ziarulevenimentul.ro/stiri/politica/parlamentarii-impoziteaza-tot-ce-prind-urmeaza-taxa-pe-darul-de-nunta–215071.html, accesat 22.10.2016;

Fanatik, 2015: Propunere surprinzătoare: Impozit pe darul de nuntă

http://www.fanatik.ro/propunere-surprinzatoare-impozit-pe-darul-de-nunta-457721, accesat 22.10.2016;

Gândul, 2016: Un senator PNL vrea taxă pe meniul de nuntă. „Ţara asta are destule fluxuri din care să trăim foarte bine cu toţii”

http://www.gandul.info/politica/un-senator-pnl-vrea-taxa-pe-meniul-de-nunta-tara-asta-are-destule-fluxuri-din-care-sa-traim-foarte-bine-cu-totii-15680881, accesat 22.10.2016;

Hotnews, 2010: Un deputat PDL propune impozit pe nunti si botezuri:

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-7875574-deputat-pdl-propune-impozit-nunti-botezuri.htm, accesat 22.10.2016;

Mises, Ludwig von. 1998, Human Action, Alabama:

https://mises.org/library/human-action-0, accesat 23.10.2016;

Psnews, 2015: Exclusiv. Unde ar trebui să deschidă ANAF-ul și DNA-ul larg ochii. Practica prin care politicienii ”albesc” sute de mii de euro:

http://psnews.ro/exclusiv-unde-ar-trebui-sa-deschida-anaf-ul-si-dna-ul-larg-ochii-practica-prin-care-politicienii-albesc-sute-de-mii-de-euro-57218/, accesat 22.10.2016;

Romaniatv, 2015: Propunere incredibilă: Impozit pe darul de nuntă

http://www.romaniatv.net/propunere-incredibila-impozit-pe-darul-de-nunta_216772.html,

accesat 22.10.2016;

Știripesurse, 2016:  Banii de la nunți și botezuri se taxează: la ce vor fi folosiți:

http://www.stiripesurse.ro/banii-de-la-nun-i-i-botezuri-se-taxeaza-la-ce-vor-fi-folosi-i_1150783.html, accesat 21.10.2016;

Telegraf, 2010: Impozitarea nunţilor şi botezurilor, dată la-ntors!:

http://www.telegrafonline.ro/impozitarea-nuntilor-si-botezurilor-data-lantors, accesat 22.10.2016;

 

53 Shares
Share
Tweet
Share