14 August 2020
Home / Articole / Este șeful Volkswagen un erou?

Este șeful Volkswagen un erou?

245 Shares

În cartea sa În apărarea indezirabililor Walter Block duce o pledoarie remarcabilă în favoarea unei vaste categorii de agenți economici care sunt inculpați de societate pentru vina de a încălca legile. Printre ei se numără: prostituata, peștele, traficantul de droguri, șantajistul, șoferul de taxi pirat, speculantul, cămătarul, spărgătorul de grevă, patronul care angajează minori și alții. Murray Rothbard explică de ce:

căutând să-şi maximizeze profiturile şi să-şi minimizeze pierderile, oamenii de afaceri sunt împinşi să satisfacă cererile consumatorilor în cel mai eficient mod. Economiştii au arătat de multă vreme aceste lucruri la modul abstract…

Dar cercetările economiştilor s-au rezumat, cu o sobră pedanterie, la ramurile „respectabile”: la activităţi cum sunt agricultura, gazele naturale, locuinţele, liniile aeriene şi aşa mai departe. Până la această carte, nici un economist nu a avut curajul profesorului Walter Block de a aborda frontal statutul moral şi economic al zecilor de profesii şi ocupaţii acuzate, dispreţuite şi extrem de prost înţelese din societatea noastră: cei pe care el, pe drept cuvânt, îi numeşte „ţapii ispăşitori ai economiei”.

Ar putea fi șeful Volkswagen să facă parte din următoarea ediție a cărții lui Walter Block, ar putea fi el considerat un erou? Jeffrey Tucker spune că da:

JeffIar Mirel Axinte este de acord cu el:

Mirel

În fapt, falsificând testele de noxe compania germană a creat posibilitatea de a oferi pe piață mașini mai ieftine. Motoarele ecologice costă. Dacă Volkswagen ar fi respectat cu strictețe cerințele legislației de protecție a mediului, atunci noile generații de motoare ar fi întârziat să apară, mașinile ar fi fost mai scumpe și s-ar fi vândut în volume mai mici. Volkswagen a procedat în fond ca orice evazionist: s-a ascuns de legi și de povara fiscală, vânzând practic milioane de mașini “la negru”. Iar evazionistul este un erou – asta deoarece regimul fiscal este un regim politic, impozitele sunt aplicate prin constrângere și cenzurează libertatea economică.

Aceste lucruri merită spuse apăsat, deoarece vedem o avalanșă de analize și comentatori care arată cu degetul moralist-acuzator spre compania germană. Dacă toți acești analiști ar fi cu adevărat morali (hei, cine este fără de păcat să arunce primul piatra…) ei ar condamna mai întâi de toate violența cu care un grup de interese – ecologiștii – își impun preferințele subiective asupra întregii națiuni, ba chiar asupra întregii lumi, prin influențarea statului de a emite legi restrictive și de a percepe impozite suplimentare. Adică, pe scurt, pe banii noștri. Și s-ar obosi să menționeze că Volkswagen, la fel precum patronul care angajează muncitori la negru pentru a evita legislația salariului minim, a oferit un serviciu util consumatorilor; în absența încălcării acestor legi, mașinile ar fi fost mai scumpe și populația ar fi plătit mai multe dări către stat – respectiv, în cazul patronului, rata șomajului ar fi fost mai mare. Dar nu este cazul. Ei se mulțumesc să rostogolească papagalicește propaganda etatistă, conform căreia oricine încalcă o lege trebuie automat exilat din rândul membrilor civilizați ai societății. De parcă legile ar emanația vreunor spirite morale. Atât de mare este incultura.

Bismarck

Deci, este șeful Volkswagen un erou economic?


vw 1

M-aș feri să trag o asemenea concluzie. După cum începem să aflăm, falsificarea testelor de noxe s-a produs cu acordul oficialităților și ar putea fi o practică mai extinsă decât știm. Cu alte cuvinte, încălcarea legii a fost o politică de stat. Oare politicienii au închis ochii deoarece Volkswagen este cel mai mare angajator din economia Germaniei? Sau cumva falsificarea testelor a fost o politică intenționată, la fel de planificată pe cât este, de pildă, devalorizarea monedei, cu scopul de a spori competitivitatea exporturilor germane (economia Germaniei este o economie deschisă, exporturile și importurile aproape egalează PIB) și de a crește puterea economică a statului în cadrul UE și la nivel european?

Produce Volskwagen exclusiv în condiții de piață liberă, așa cum se întâmplă de exemplu cu taximetristul pirat, sau face parte acest gigant industrial din clientela politică selectă a statului? Oare legislația de mediu este creată pentru salvarea planetei sau, de fapt, pentru a proteja un cartel restrâns de mari corporații împotriva intrării pe piață a altor competitori? – și întrebarea poate fi extinsă în cazul tuturor legilor care împiedică libera concurență, vezi cazul Uber. Dacă tindeți să aprobați a doua variantă, atunci șeful Volkswagen nu este un erou, ci doar un agent al puterii politice germane, demascat în SUA fix în momentul în care – coincidență! – relațiile dintre cele două state nu sunt cele mai agreabile.

 

245 Shares
245 Shares
Share
Tweet
Share