23 March 2019
Home / Articole / Educația – un motiv ridicol pentru amânarea adoptării euro

Educația – un motiv ridicol pentru amânarea adoptării euro

De câte facultăți ai nevoie ca să intri în zona euro? Cât de educați trebuie să fim, vreau să întreb? Pentru că se pare că trebuie să fim foarte educați, altminteri, așa needucați cum suntem ni se potrivește la perfecție moneda noastră națională, leul. Cine zice asta? Domnul Valentin Lazea de la BNR:

„Educația ar trebui să reprezinte piatra de temelie pentru dezvoltarea României, în perspectiva aderării la zona euro, pentru că nu poți adera la euro cu oameni care nu înțeleg ce citesc.”

Mărturisesc că nu îmi este clar de ce este nevoie ca oamenii să știe să citească pentru a putea folosi o monedă. Hai, treacă-meargă, m-aș gândi că e bine să știi să citești înainte să mergi la  hipermarket să cumperi cașcaval, că poate cumperi naiba un cașcaval expirat; măcar să te uiți pe etichetă să vezi când expiră, ca să nu te îmbolnăvești. Dar cu banii? La ce-ți trebuie școală ca să folosești banii? E cumva musai să descifrezi cine semnează pe ei? Nu. Și atunci?

Îți trebuie carte ca să știi cum să cheltui banii? Nu, bunica mea nu avea carte. Era în schimb o persoană virtuoasă, un caracter responsabil, econom și prevăzător. Nu țin minte să fii risipit resursele gospodăriei, din contră, a făcut ceva în viață, a lăsat ceva în urmă.

Dar nici măcar despre asta nu e vorba aici, despre știința cheltuirii banilor, ci despre ceva mult mai elementar: capacitatea folosirii lor. Omenirea folosește mijloacele de schimb de mii de ani, iar banii din metal prețios dinainte de Hristos. După Revoluție „băieții de după blocuri” umblau cu mărci și dolari mai ceva ca persoanele bine educate. Deci, care e problema, de ce și câtă educație îți trebuie ca să folosești euro?

Știți ce monedă folosește Zimbabwe? Dolarul american. Și lira sterlină – că se folosesc mai multe. Și randul sud-african. Și dolarul australian și yuanul chinezesc și rupia indiană și yenul japonez și, scuzați expresia, pula din Botswana. Și, cu voia dumneavostră ultima pe listă, euro. Toate laolaltă, ca așa funcționează concurența monetară. Știți care este educația locuitorilor? 10% sunt analfabeți. Doar jumătate dintre elevi termină cu succes școala primară. Doar 6% din tinerii care termină liceul urmează cursurile unei universități – în România ponderea lor este de peste 50%. Deci, cum vine asta, zimbabwenii sunt calificați să folosească 9 monede simultan iar românii nu merită să intre în zona euro?

euro

Hai să vedem cum stăm printre europeni. Ce zice Eurostat? I-a uite, zice că gradul de educație al românilor (după nivelul de studii absolvit) este echivalent cu media zonei euro. Spaniolii, portughezii, grecii și chiar italienii nu au atât de multă școală ca românii.

Persoane cu studii gimnaziale

Persoane cu studii medii

Bine, sunt de acord că școala românească este foarte slabă, că de asta figurăm atât de jos în testele Pisa. Dar nu o să stăm acum să cităm selectiv ce statistici ne convin, Pisa sau Eurostat și să facem din asta piatra filosofală a adoptării euro.

Repet, care e legătura dintre educație și zona euro? Educația este corelată cu nivelul sărăciei și, da, poporul român este destul de sărac, în ciuda bogăției țării în care s-a născut (au avut grijă politrucii să regleze lucrurile…)

Haideți să nu ne mai dăm după cireș. Ziceți fraților mai bine că nu vreți ca România să intre în zona euro, nu mai inventați motive ridicole. Că nu mă deranjează să aud adevărul – oricum nici eu nu cred că ar fi optim să intrăm în uniunea monetară europeană. Dar din cu totul alte motive decât ale voastre, am impresia. Și, dacă acestea nu fac cumva obiectul unei operațiuni secrete, cu agenți sub acoperire, aș vrea să le aflu.

33 Shares
Share
Tweet
Share