19 September 2020
Home / Blogway iti zice Salut / Economia predicţiilor pesimiste

Economia predicţiilor pesimiste

În ultimul număr din „The Freeman”, Anthony de Jasay face o analiză extrem de interesantă a predicţiilor livrate de economişti. Fără să-l numească, autorul îl are are în vedere probabil pe Nouriel Roubini, economist devenit celebru practic peste noapte datorită validării de către istorie a predicţiilor sale fataliste privind economia americană.

Analiza lui de Jasay este importantă pentru că aduce în discuţie stimulentele care îşi pun amprenta asupra celor care prezic viitorul economiei. Iar problema stimulentelor este esenţială. Din păcate, de cele mai multe ori economiştii nu aplică pe ei înşişi modul de gândire cu care operează în toate celelalte privinte: uită de problema stimulentelor. De exemplu, cât de relevantă este explicaţia unui economist angajat al băncii centrale care vede drept cauză a crizei erorile comise de… you name it, investitori, guvern, chinezi, arabi, oricine în afară de banca centrală? Este evident că acest economist este stimulat să lase la urmă responsabilitatea băncii centrale, pentru recunoaşterea acesteia i-ar submina propria carieră. Însă economiştii trec sub tăcere acest aspect.

Pe scurt, de Jasay se întreabă: cum poate ieşi în evidenţă un economist obscur?
1. Dacă face predicţii care se înscriu în media predicţiilor economiştilor, atunci indiferent de rezultatul acestora (fie că sunt infirmate, fie că sunt confirmate) el va rămâne anonim.
2. Dacă face o predicţie exagerată, ieşind din „turma”, atunci există două posibilităţi:
• Fie aceasta este infirmată, caz în care nimeni nu va băga de seamă (ce contează că un economist obscur a spus o prostie?)
• Fie este confirmată, caz în care ajunge celebru.

În consecinţă, este eficient ca economistul respectiv să se angajeze în predicţii exagerate, sperând ca, la urma-urmei, una din acestea să se confirme şi să capete notorietate.
Altfel spus, Roubini era stimulat să prezică criza. Ar fi fost fraier dacă nu o făcea.

0 Shares
Share
Tweet
Share