20 October 2020
Home / Ce face statul? / Dezvoltarea Bucureștiului, sufocată de reglementări socialiste

Dezvoltarea Bucureștiului, sufocată de reglementări socialiste

Mulțumesc lui Filip pentru pont. Articolul lui Vlad Tarko din contributors.ro este foarte interesant:

Iată două probleme ale vieţii în Bucureşti: transportul prin oraş şi densitatea foarte mare de locuitori. Cele două probleme sunt strâns legate. Densitatea de locuitori conduce aproape inevitabil, mai ales pe măsură ce bucureştenii devin tot mai bogaţi, la o densitate mare de maşini. De asemenea, densitatea mare de locuitori conduce şi la preţuri mari ale chiriilor, apartamentelor şi terenurilor. Spre comparaţie, densitatea în Bucureşti este de ~8500 persoane/km2 (dublul mediei capitalelor europene)…

Situaţia din Bucureşti începuse de fapt să se îmbunăţăţească odată cu apariţia microbuzelor private care suplimentau oferta RATB. Acestea erau un succes, judecând după faptul că erau pline ochi în ciuda faptului că erau mai scumpe decât RATB-ul şi că nu puteai merge cu ele fără să plăteşti. Această soluţie alternativă începuse deci să dea roade, când a fost interzisă de Adrian Videanu. Dacă primăria ar legaliza la loc microbuzele private, precum şi autobuzele private (care-au fost tot timpul interzise), soluţia aglomerării traficului ar fi rezolvată automat de către antreprenori – cu investiţii pe banii lor şi nu pe bani din taxe. Să mai amintim şi faptul că atunci când a fost greva la Metrorex, primarul Oprescu i-a „ameninţat” pe protestatari că legalizează la loc microbuzele. Cu alte cuvinte, nu este vorba de o lipsă de înţelegere din partea primăriei, ci de rea voinţă și interes.

În afară de RATB, care nu are interesul să-şi piardă monopolul garantat, există şi un alt grup de interes major: lobbyul taximetriştilor. Aceştia sunt probabil principalul motiv pentru care Bucureştiul nu are nici acum transport de noapte (singura capitală europeană aflată în această situaţie)…

Pentru a ameliora această problemă a densităţii uriaşe şi pentru a elimina pragul emigraţiei în Bucureşti fără a pune în pericol prosperitatea existentă, există o soluţie simplă: trebuie pur şi simplu permis oraşului să crească în mod natural, lucru realizabil prin transformarea dintr-o singură mişcare a întregii zone extravilane din jur în intravilană. În prezent oraşul creşte doar pe verticală pentru că îi este interzis să o facă pe orizontală. „Legile de zonare” îţi interzic să construieşti pe propriul teren dacă terenul respectiv a fost etichetat de primărie ca fiind „extravilan”. Această invenţie legală prezintă oportunităţi serioase de câştig dacă se întâmplă să ai relaţii la primărie: cumperi un teren extravilan la preţ de nimic (preţul este mic tocmai pentru că nu ai ce face cu terenul), apoi primăria îl redefineşte drept intravilan, preţul îi creşte brusc (pentru că deodată e o cerere foarte mare pentru el), iar tu îl vinzi cu mult mai mult decât l-ai cumpărat. Dincolo de aspectul revoltător al unei asemenea şmecherii, împărţirea intravilan/extravilan are consecinţe economice negative în întregul oraş: ea împiedică extinderea naturală şi rapidă a oraşului pe măsura cererii şi creşte în mod artificial preţurile la terenuri, apartamente şi chirii în Bucureşti…

Must reading pentru cei preocupați de subiect.

0 Shares
Share
Tweet
Share