30 October 2020
Home / Nevoia de reforme / De ce nu există concurenţă politică?

De ce nu există concurenţă politică?

Din mai multe motive, dar unul dintre ele este dificultatea enormă care stă în calea înfiinţării unui partid politic. Acest lucru mi-a fost readus recent în atenţie de un studiu, care prezintă comparativ cerinţele de înfiinţare a partidelor politice în ţările europene:

După cum se poate lesne observa România este campioană la capitolul de pus beţe în roate înfiinţării partidelor. Noi şi ruşii. În opinia mea, cu consecinţe distructive în planul diversităţii politice. Ca o consecinţă neintenţionată, absenţa concurenţei determină pierderea interesului pentru politică şi absenteismul la vot.

În ultimul articol postat pe ziare.com – Cheia insanatosirii politicii romanesti – lectii din economie – am scris, printre altele:

Cred ca se impune o paralela cu economia. In economia de piata consumatorii nu sunt niciodata apatici. De ce? Simplu, fiindca producatorii sunt interesati de atragerea lor si depun toate eforturile pentru a veni cu produse noi sau pentru a-si imbunatati serviciile. Un consumator nesatisfacut este o oportunitate pentru orice intreprinzator.

In fond, nevoile consumatorilor reprezinta tocmai sursa de profit a companiilor. Este, de altfel, binecunoscut sloganul “Clientul nostru, stapanul nostru”, ce caracterizeaza “politica” oricarei afaceri de succes. Exista si cazuri cand publicul este tratat mai prost. Exista situatii cand producatorii sunt suficient de mari si, deci, suficient de putini (poate chiar unul singur) incat isi permit sa trateze mai lejer dorintele cumparatorilor.

Insa in majoritatea acestor cazuri nu piata este de vina, ci tocmai lipsa ei, adica lipsa unui climat concurential. De obicei, firmele care tind sa detina o pozitie de monopol sau care isi permit sa ignore consumatorii ajung in aceasta pozitie din cauza diferitelor bariere legislative care blocheaza libera intrare pe piata sau din cauza statutului lor non-capitalist, de bugetar “de facto”; si pot da exemple, de la serviciile postale pana la cele medicale, de la companiile care toarna asfalt pana la scoli.

Desigur, este in interesul firmelor sa blocheze concurenta – pentru competitori concurenta nu este buna, ci rea! – dar ar trebui sa veghem tocmai ca acest interes sa nu se materializeze in legi, reglementari si norme tehnice care sa sufoce inovatia si spiritul antreprenorial. Cu cat legislatia si birocratia sunt mai stufoase, cu atat apar mai multi “baroni” in randul furnizorilor si cu atat consumatorul este surghiunit din postura de “rege”.

Deci, sper ca atunci când se va discuta modificarea legislaţiei electorale, discuţia să nu se rezume doar la stabilirea numărului de parlamentari, ci să aibă în vedere şi această problemă deloc minoră – dificultatea înfiinţării unui nou partid. Poate reuşim să dinamizăm “piaţa” politică, pentru că, la urma-urmei, nu avem cum să ne aşteptăm la reforme consistente dacă însăşi ideea reformei îşi face cu greu locul pe “piaţă”.

0 Shares
Share
Tweet
Share