19 November 2017
Știri pe scurt
Home / Economişti / Cum era examenul de economie la Harvard, în 1953. Ce mai învățăm astăzi?

Cum era examenul de economie la Harvard, în 1953. Ce mai învățăm astăzi?

Ca să vedeți cum arăta educația economică pe timpuri, când – nu-i așa? – societatea era foarte înapoiată, premiul Nobel pentru economie nici nu se inventase, abia ieșisem din cea mai mare criză și din cel mai mare război din istorie…

Examenul consta în două subiecte: primul, numit “Analiză economică”, le cerea studenților să răspundă pe durata unei ore la una din patru întrebări, la alegere. Al doilea subiect, pentru rezolvarea căruia erau disponibile 2 ore, le cerea studenților să răspundă la câte două întrebări din două tematici, la alegere.

Part 1

Al doilea subiect, pentru rezolvarea căruia erau disponibile 2 ore, le cerea studenților să răspundă la câte două întrebări din două tematici, la alegere. Am selectat mai jos aveți primele două tematici – istorie economică și finanțe – ca să vă faceți o idee:

Part 2 A

Part 2 b

 

Și acum… pam-pam! Să mergem la una din cele mai mari universități americane care și-a pus pe internet o grămadă de cursuri. Cum arată un examen de Principles of Macroeconomics, deci pentru studenți, în zilele noastre (subiectul nr. 2 nu l-am mai postat, că era scris pe două pagini):

1

3

4

 

 

Hai, v-ați prins?! Încă nu? Bine, atunci să vedem cum arată un subiect nițel mai… “avansat”, de Intermediate Macroeconomics, tot pentru studenți:

11Și, dacă tot nu v-ați prins, uitați un subiect adevărat, de Macroeconomic theory, pentru masteranzi:

111Nici acum nu vedeți… “creșterea calității educației”, rafinamentul întrebărilor, profunzimea abisală a problemelor? Păi atunci hai să-l lăsăm pe Dani Rodrik, profesor la Harvard, să tragă concluzia:

RodrikVă mai miră că suntem conduși de habarniști, de roboței contabili fără o minimă cultură? Vă miră că pășim din criză în criză? Vă miră că nu înțelegeți nimic din ce spun economiștii? Vă miră că numărul bancurilor cu economiști e depășit doar de numărul glumelor care se fac cu polițiști? Nu vă mai mirați, atât au învățat ei în școală. Zero cultură generală, zero istorie economică (dați click neapărat!), zero capacitate de contextualizare și de înțelegere a fenomenelor economice. Facultățile de economie sunt populate cu matematicieni (cei mai slabi dintre ei) care caută, săracii, un salariu mai bun, pentru că dacă prestezi matematică pură nu poți să câștigi la fel de bine ca atunci când te intitulezi economist, ești consilier pe la guvern sau în board-ul unor hedge fund-uri. De unde dau sfaturi de investiții, conduc lumea, scriu cărți ideologice, fundamentează reforme etc. “Economiștii o fac cu modele”, zice un banc.

Degenerarea educației economice surprinde doar o fațetă a procesului mai larg de spălare pe creier, dorit de marii “umaniști” ai planetei de foarte multă vreme:

Russel 2

 

 

 

 

0 Shares
Share
Tweet
Share
Stumble