20 September 2020
Home / Finanțe-Bănci / Cât de mari vor fi scumpirile? Liviu Voinea 2010 vs. Mugur Isărescu 2013

Cât de mari vor fi scumpirile? Liviu Voinea 2010 vs. Mugur Isărescu 2013

Ieri, guvernatorul BNR Mugur Isărescu a estimat că creșterile de taxe vor avea un efect limitat asupra inflaţiei, de 0,2%. Ce părere aveți dacă punem această declarația față în față cu poziția exprimată de Liviu Voinea – actualul ministru al bugetului – în primăvara anului 2010? Este destul de amuzant, așa că redau in extenso:

“Preşedintele Grupului de Economie Aplicată (GEA), Liviu Voinea, consideră că această creştere a preţului carburanţilor are un impact direct asupra inflaţiei, deoarece, dacă preţul carburantului ar creşte cu 10%, teroretic, şi rata anuală a inflaţiei ar creşte cu 0,6%. 
“Mai este şi impactul indirect asupra economiei din cauză că toate produsele depind de costul transportului”, a adăugat Liviu Voinea.
Preşedintele GEA a mai spus că această scumpire a carburanţilor are efect şi asupra veniturilor cetăţenilor, mai ales în condiţiile constrângerilor salariale actuale.”

Și stați că nu e tot. Solicitați de Hotnews în anul 2011 să își exprime punctul de vedere asupra relației dintre prețul carburanților și rata inflației, analiști din BNR au răspuns:

Impactul cresterii pretului la combustibili asupra economiei este dificil de estimat, intrucat nu a fost dezvoltat un model econometric care sa masoare toate influentele, au declarat pentru HotNews oficiali apropiati Bancii Centrale. Asupra inflatiei, influenta este cunoscuta- o crestere cu 10 pp a pretului duce la cresterea inflatiei anuale cu 0.5 pp.

Nota bene: BNR nu are interes să supraevalueze efectul inflaționist, ci să-l subevalueze, deci probabil estimarea lui Liviu Voinea e mai aproape de realitate. Dacă mergem pe această variantă, atunci o scumpire a benzinei cu 7% va duce la creșterea ratei inflației cu 0,4%, adică dublu față de estimarea actuală a BNR.

Veți spune că sunt cârcotaș, prețul la pompă nu va crește cu 7%, domnul Blănculescu a spus că producătorii de carburanți vor prelua jumătate din impactul accizei. Rămâne de văzut dacă acest lucru se va întâmpla, însă orice formă de persuasiune politică la adresa marilor companii – după modelul celei exersate cu patronatul din pâine atunci când s-a redus TVA – are efecte temporare. Companiile pot fi de acord pe motive de clientelism/favoritism să sprijine populismul guvernului și să suporte o parte din acciză, însă nu la infinit. Așa, o lună-două, până trece iureșul… după aceea prețurile vor reflecta exact starea de fapt.

gas_pump_suicide

Problema este însă alta. BNR a oferit ieri o estimare care ține cont de TOATE creșterile de impozite, în vreme ce declarațiile pe care le-am reprodus mai sus se referă DOAR la carburanți. Așadar, chiar dacă mergem pe varianta domnului Blănculescu sau pe ideea că scăderea cererii va constrânge vânzătorii să mai lase la preț, cu siguranță impactul creșterilor de impozite asupra inflației va fi dublu sau triplu decât cel estimat. Asistăm probabil la cea mai grosieră subevaluare a inflației din ultimii ani. Poate mai merită menționat că, după ultima ședință de CA, hotărârea adoptată de BNR nu menționează nimic despre riscurile inflaționiste de natură internă, ci vorbește doar de factori externi:

Potrivit proiecţei actualizate, scăderea temporară, mai pronunţată a ratei inflaţiei în următoarele luni va fi urmată de evoluţia acesteia în interiorul intervalului de variaţie din jurul ţintei staţionare de 2,5 la sută până la finele orizontului de prognoză.

Riscurile asociate prognozei actualizate provin în principal din mediul extern, fiind legate de volatilitatea fluxurilor de capital în condiţiile procesului de dezintermediere transfrontalieră din sistemul bancar şi ale variabilităţii apetitului pentru risc al investitorilor.

Până la urmă stau și mă gândesc: cum putea BNR să știe marți, când a avut loc ședința, care ce riscuri presupune negocierea guvern-FMI derulată luni?!

[layout show=”1″]
0 Shares
Share
Tweet
Share