29 November 2020
Home / Ce face statul? / Campanie electorală cu prețul recesiunii?

Campanie electorală cu prețul recesiunii?

Dacă guvernul se ținea de planul bugetar inițial, atunci nu ar mai fi putut aloca acum o jumătate de miliard de euro primarilor. De unde vine întrebarea de 1000 de puncte: nu cumva guvernul a strâns cureaua în prima parte a anului tocmai ca să pună deoparte bani pentru campanie? Moise Guran pune întrebarea și mi se pare binevenită, deși aș schimba un pic narațiunea.

Scăderea PIB care s-a produs în prima jumătate a anului a fost reflectată în reducerea cheltuielilor de investiții, mai ales a celor de construcții (cu 10%) și în scăderea cheltuielilor publice totale cu 9 mld. lei. Așa cum am am mai spus, scăderea cheltuielilor publice nu a cauzat recesiunea, ea este efectul recesiunii. Recesiunea este rezultatul creșterii birurilor din prima parte a anului și a încetinirii locomotivei europene, care nu mai trage România în sus. Ce-i drept, dacă recesiunea din Europa scapă manevrelor guvernului de la București, ne putem întreba dacă nu cumva creșterea taxelor a fost un plan premeditat pentru ca economia să se împiedice sau pur și simplu un plan disperat pentru a face rost de bani. Dar hai să zicem că nu ne place ideea conspirației. În fața recesiunii, confruntându-se cu încasări prea mici, guvernul a strâns cureaua ca să formeze pușculița electorală. Pentru că altminteri, dacă guvernul avea bani, atunci fiți siguri că ar fi risipit banii și pe autostrăzi și pe cadouri pentru primari! Dar nu a avut, veniturile bugetare nu au mers conform planului. Deci problema principală nu este aceea că statul a cheltuit prea puțin și a dus economia în jos, ci că economia a luat-o mai întâi la vale iar bugetul a rămas fără bani. Guvernanții ar fi fost super-fericiți să le intre mai mulți bani din taxe, dar uite că nu a fost cazul. Tama în an electoral. Și atunci ce au făcut? Au tăiat de unde nu se supără nimeni, de la autostrăzi, că doar nu era să taie de la primării!

Mark

Situația este cumva stranie. De obicei guvernele pun la care o expansiune economică nesustenabilă în ani electorali (political business cycle), tocmai pentru a duce în evidență populația cu privire la nivelul de trai. Dar, în țările bananiere, în care publicul este suficient de needucat, relativ insensibil la mici variații ale șomajului și PIB, iar rata de participare la vot este extrem de scăzută, se poate întâmpla și invers. Ca să zic așa, se poate întâmpla pe față! Așadar: asistăm oare la prima campanie electorală din istoria post-decembristă în care scăderea economică face parte din planul de finanțare? Au fost extrași bani din economie – adică de la cetățeni – pentru a fi plătită clientela politică din teritoriu?

0 Shares
Share
Tweet
Share