19 February 2020
Home / Antreprenoriat / Ca să vinzi în vinerea neagră trebuie să o muți joia sau chiar cu o săptămână înainte

Ca să vinzi în vinerea neagră trebuie să o muți joia sau chiar cu o săptămână înainte

Toată stima pentru Emag, au schimbat fața comerțului în România. Dar decizia lor de a muta celebra zi a reducerilor “Vinerea neagră” din ultima vineri a lunii noiembrie (așa cum este tradiția) în data de 22 noiembrie este un act pur și simplu prea comercial. Iulian Stanciu a motivat decizia:

“Organizam Black Friday pe 22 noiembrie pentru a putea livra toate comenzile pana pe 1 decembrie, deci inainte de Ziua Nationala si inainte de Mos Niculae. Mai mult, nu vrem ca angajatii nostri sa trebuiasca sa munceasca in perioada aceea”

Hm. Cam același motiv a fost folosit și de președintele Venezuelei, Nicolas Maduro, când a anunțat că dă startul sărbătorilor și că proletariatul va încasa primele de Crăciun o lună mai devreme. Tot ca să aibă lumea timp să-și facă pregătirile. E drept, Vinerea neagră nu este Crăciunul, nimic nu egalează penibilul în care a intrat acest dictator din America latină; Vinerea neagră este doar o sărbătoare comercială, nu un obicei creștin. Dar care este ideea pentru care distrugi tradiția?

Răspunsul este simplu: banul. Anul trecut în SUA vânzările de Black Friday au fost sub așteptări și multă lume a pus acest rezultat pe seama faptului că unii retaileri au furat startul și au mutat Vinerea neagră joia, astfel încât o parte din încasările anticipate în ziua de vineri s-au obținut cu o zi mai devreme – și de către companiile care au vrut să fie mai cu moț.

Această politică de a surprinde concurența, deși poate rentabilă pe termen scurt, este copilărească și greșită pe termen lung. Distrugerea tradiției, a reperelor, produce confuzie în rândul cumpărătorilor și îi stimulează pe retaileri să intre într-o cursă absurdă a reducerilor – așa cum dilema prizonierului ne demonstrează foarte bine. Ce urmează acum, să vină un retailer și să spună că el celebrează vinerea neagră în septembrie? Deja zic că putem deschide pariuri pe tema – cine o să fie retailerul care anul viitor va celebra Vinerea neagră cel mai devreme. Nu știu în ce măsură această campanie de reduceri nu produce de fapt canibalizarea vânzărilor obișnuite și probabil nimeni nu poate oferi un răspuns cert. Ideea este însă că trișarea, încercarea de a-ți lua competitorii mereu prin surprindere, nu doar că este problematică pentru profitul global al comercianților, dar ieftinește până la banalizare o tradiție.

Black friday

Sunt curios: vom apuca oare ziua în care Răvășitul oilor se va muta muta din toamnă în vară? Ciobanii din localitățile de munte învecinate deja se concurează în stabilirea weekendului în care vor să-i atragă pe turiști la pastramă și brânzică. Fiindcă, parafrazându-l pe Iulian Stanciu, oamenii nu vor să răvășească oile într-o zi anume, ei vor să bea și să mănânce.

[layout show=”1″]
0 Shares
Share
Tweet
Share